=nolightbox=Yingmei Duan, Performance im Neuer Kunstverein Wien
=nolightbox=Yingmei Duan, Performance im Neuer Kunstverein Wien
Yingmei Duan, Performance im Neuer Kunstverein Wien
Grafik: Akademie der bildenden Künste WienYingmei Duan, Performance im Neuer Kunstverein Wien
Grafik: Akademie der bildenden Künste Wien

Yingmei Duan

Thingness

Interactive & performative installation
Eröffnung und Live Performance | Opening and
live performance

23.5.2017, 19:00 | 7 pm

Ausstellung | Exhibition
24.5.–22.6.2017
Weitere Live Performances mit Yingmei Duan finden am 24., 25. und 26.5.2017 jeweils um 13:00, 15:00, 17:00
statt I Further live performances with Yingmei Duan take place: 24.5., 25.5 and 26.5. at 1 pm, 3 pm, 5 pm

Performances mit | Performances with

Bug Blanket, Anna Bochkova, Anna Brosch,
Yilmaz Cagdas, Lotta Gadola, Moritz Gottschalk,
Valerie Habsburg-Lothringen, Barbara Hainz,
Camila Rhodi
21.6.2017, 18:00–20:00 | 6–8 pm

Gespräch mit Yingmei Duan | Artist Talk with
Yingmei Duan

22.6., 18:00 I 6 pm

Kuratiert von | Curated by
Felicitas Thun-Hohenstein

Ort | Location Franz Josefs Kai 3, Mezzanin
1010 Wien | Vienna

Thingness, die erste institutionelle Einzelausstellung von Yingmei Duans Werk in Österreich, ist den neuesten Arbeiten der chinesischen Performance Künstlerin gewidmet. Für ihre Schau im Neuen Kunstverein Wien erarbeitet sie eine umfangreiche performative Installation und lädt dazu ein, an einem situationsbedingten Experiment künstlerischer und sozialer Erfahrung teilzuhaben, dessen Protagonisten die gewöhnlichen Dinge des Alltags sind. Angesiedelt in einem vielfach verzweigten multimedialen dreidimensionalen Netzwerk lenkt sie ihre Aufmerksamkeit auf die Beredsamkeit der Dinge im Hier und Jetzt.

„I was always very afraid to speak before the age of 21, because I spent most oft he time in silence because people could not understand my words even until I was a teenager. So I often talked to myself and the objects around me.“

Der Titel Thingness spielt dabei mit der von Bruno Latour ins Rennen gebrachten Tatsache, dass das Wort Ding in einer Reihe von Sprachen eine Versammlung bezeichnet. Unabhängig von der Frage nach der menschlichen bzw. nicht-menschlichen Form der „Delegierten“ bilden sich solchermaßen Orte der Verhandlung ästhetischer und sozialer Multitude.

Yingmei Duan, die für ihre Arbeiten verstärkt das Element der Entschleunigung nutzt, ist in China geboren und Teil der chinesischen Avantgarde. Sie arbeitete zunächst im legendären Künstlerviertel East Village in Beijing. 1995 nahm sie an der Gemeinschafts-Performance „To add one meter to an anonymous mountain“ teil, die als einer der Klassiker der modernen chinesischen Kunst gilt. Langzeit-Performances sind kennzeichnend für Duans Performancestil.

Zahllose internationale Ausstellungen haben sie bekannt gemacht. Ihre Arbeiten wurden u. a. im Van Gogh Museum in Amsterdam, auf der Biennale von Venedig und Sydney, der Hayward Gallery in London und der Fondation Beyeler gezeigt.

Viele der Projekte der Künstlerin basieren auf einer Echtzeit-Begegnung zwischen Künstlerin und BetrachterIn, wobei Dinge und Menschen aus dem Rhythmus und der Funktionalität ihrer Gewohnheiten herausgelöst werden und in einer neuen szenischen Rahmung eine neue Realität und beinahe mythisches Gewicht erhalten. Solchermaßen generiert Yingmei Duan Orte, an denen die weggeworfenen, ihres normalen Sinns und Zwecks beraubten Dinge, Yingmei Duans Kunstfiguren und die willkommenen Eindringlinge der Zuschauer mit erst durch den fiktionalen Rahmen ermöglichter Direktheit aufeinander treffen.

Yingmei Duan geb.1969 in der Provinz Heilongijang, Volksrepublik China. Ihre Arbeiten wurden auf zahlreichen internationalen Einzel- und Gruppenausstellungen gezeigt, u.a. in der Fundation Beyeler, Basel (2015), Solyanka State Gallery in Moskau (2015), 19th Biennale of Sydney in Australia (2014), Xiangning Art Museum, Nanshan, China (2014), Hayward Gallery, London (2012), Lilith Performance Studio, Malmö, Schweden (2011), Haus der Kulturen der Welt, München (2009), The Venedig Biennale (2007), Van Gogh Museum, Amsterdam (2005)..

mit freundlicher Unterstützung | with the kind support of

embedded image

English

Thingness’, the first institutional solo exhibition of Yingmei Duan’s work in Austria, is dedicated to the latest works by the Chinese performance artist. For her show at the Neuer Kunstverein in Vienna she creates an extensive performative installation. Duan invites gallery visitors to participate in a situation-driven experiment of artistic and social experience whose protagonists are the ordinary things of everyday life. In a multi-edged, multi-dimensional network, she directs her attention to the eloquence of things in the here and now.

“I was always very afraid to speak before the age of 21. I spent most of the time in silence, because people could not understand my words even until I was a teenager. So I often talked to myself and the objects around me.”

The title ’Thingness’ plays with the fact, as Bruno Latour made us aware, that the word “thing” refers to a meeting in a number of languages. Spaces for the negotiation of aesthetic and social multiplicity are thus formed regardless of the question of the human or non-human form of “delegates”.

Yingmei Duan, who has been increasingly using the concept of deceleration in her work, was born in China and is part of the Chinese avant-garde. She first worked in the legendary East Village in Beijing. In 1995, she took part in the collaborative performance “To add one meter to an anonymous mountain“, which is considered one of the classics of modern Chinese art.

Long durational performances are characteristic of Duan’s artistic style. !Having participated in numerous international exhibitions, Duan’s work has been shown at the Van Gogh Museum in Amsterdam, the Biennales in Venice and Sydney, the Hayward Gallery in London, and the

Fondation Beyeler in Switzerland.!Many of the artist’s numerous projects are based on real-tim encounters between the artist and the viewer in which things and people are detached from the rhythm and functionality of their habits and given a new reality and an almost mythical weight in a new artistic framework. Thus Yingmei Duan creates scenarios where discarded objects, deprived of their normal meaning and purpose, her artistic figures, and the welcome intruders that are the viewers are confronted with each other in a direct way that is only made possible by the very fictional framework in which the exhibition operates.

Biography
Yingmei Duan born in 1969 in Heilongijang province, China.
Her international shows include Fundation Beyeler, Basel (2015), Solyanka State Gallery in Moscow (2015), 19th Biennale of Sydney in Australia (2014), Xiangning Art Museum, Nanshan, China (2014), Hayward Gallery, London (2012), Lilith Performance Studio, Malmö, Sweden (2011), Haus der Kulturen der Welt, Munich (2009), The Venice Biennale (2007), Van Gogh Museum, Amsterdam (2005).